00.17 Här kommer det..

mitt allra första blogg inlägg. Känns som jag ligger lite efter me det då det känns som alla andra redan har en, men jag ville inte starta en förrän jag har något riktigt intressant att skriva om. Och det har jag nu!
Nu ska jag snart äntligen ut på min livs resa, till Amerika. Som mormor säger, låter som om ja ska emigrera till Amerika men det heter ju det.
Detta har jag sett fram emot länge nu, men det hela har gått så himla snabbt. Det var den 4 maj som jag skickade in min ansökan till Cultural Care, och det tog bara några veckor tills de att jag fick min första match. Det var en familj från Ilinois, men jag fick inte ens upp deras ansökan på min sida så det visade sig senare att de hade hittat någon annan. Hann knappt tänka på de ens förrän de kom ett mail igen där det stod "You have a match". Allting gick så snabbt så man hann knappt tänka igenom nånting, men de behövdes egentligen inte. Allting var perfekt från början, det sa klick direkt.
Familjen P, vi började maila till varandra direkt och vi hade så mycket att prata om, och det var så lätt. Men ju fler dagar som gick, ju mer nervös blev jag inför samtalet som jag visste skulle komma. Och visst, det kom.
Visst var det nervöst, men det gick så bra. Jag fick pratat me hela familjen, inklusive den nuvarande au pairen.  Fick tillfälle och fråga henne vad hon tyckte, och hon hade bara positiva saker att säga. Några dagar efteråt så ringde jag till CC och tackade ja till familjen, och familjen hade tackat ja till mig också! Hela processen gick så snabbt, men allting kändes så bra så varför inte säga ja.

Nu har nästan en månad gått, och vi fortsätter att hålla kontakten lite då och då. Eftersom jag inte har avresedatum förrän den 28 September, så går det ju inte att prata allt för ofta. Familjen bor i Chatham, MA ute på en udde(om jag förstått det rätt) ute vid Cape Cod. Ett riktigt semesterställe på sommaren, men ganska tyst på vintern. Jag har försökt att googla och lite sånt på stället,  och det verkar vara ett jätte mysigt ställe.

Idag har jag varit inne i Lund och varit på hälsokontroll, skönt att få det gjort. Det gick snabbt och smärtfritt, läkaren fyllde i pappret och skrev under, så nu är jag nöjd. Jag passade även på att fota mig, ett visumfoto. Det har ju varit ganska svårt att hitta ett ställe där de tar sådana speciella foton, men tillslut så gick det och en sak till som jag kan bocka för. Idag var jag faktiskt väldigt aktiv, köpte även fina mat mått som jag ska ta med till USA och även en Astrid Lindgren bok till den minsta flickan!

Nu känns det bra att avsluta detta första inlägg, men det kommer att komma mer. Har så mycket att skriva om, men nu är det läggdags..

m

Kommentarer
Postat av: Karro

Hejsan :) Jag tänkte bara höra hur lång tid det tog innan du fick höra något från din representant/Cultural Care när du skickat in din ansökan? Jag har precis skickat in min nämligen, och är så himla nyfiken och spänd! Har hört att CC kan vara himla sega, men för dig verkar det ju ha gått fort :) Tack på förhand! Mvh Karolina J

2009-07-05 @ 19:49:50
URL: http://ellenkarolinajansson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0